Alla inlägg under november 2016

Av Hilla - 23 november 2016 15:13

Jag slutade tidigt idag och då var det perfekt att plocka fram bär ur frysen. Jag hade röda vinbär, svarta vinbär och rabarber och av dem har jag nu kokat saft...


Mina rosor från födelsedagen har börjat nicka så jag skar ner dem ordentligt och har dem nu i en liten skål på köksbordet.

Så håller de ett tag till...

#hilla #matprat #saft #rosor #bär #tips

Av Hilla - 17 november 2016 12:23

Idag har jag förberett deg till skurna pepparkakor. Nu kyler jag degen och sen fryser jag den för att sedan ta fram en bit i taget och baka av pepparkakorna i advent.


#hilla #matprat #pepparkakor #deg #baka

Bakat · Tips
Av Hilla - 15 november 2016 09:39

Jag har börjat göra denna enkla gröt till frukost då och då. Både gott, nyttigt och enkelt.

Receptet är en grundtanke och kan göras ganska fritt...

Blanda 0,5 dl havregryn och 0,5 dl blandade gryner med 1 dl vätska t ex vatten och cocosmjölk. Blanda i 0,5 tsk kanel och/eller kardemumma för mer smak.

Låt grynen sedan suga upp vätskan i kylen under natten. På morgonen tar du ut den ur kylen och toppar gröten med bär, frukt, cocosflingor och/eller nötter.

Av Hilla - 14 november 2016 10:20

Idag testade jag att göra bananplättar för första gången. De innehållet inget mjöl alls.

Recept:

1 mogen banan
2 ägg
1 msk cocosflingor
1 tsk vaniljsocker

Mosa bananen ordentligt och blanda sedan med de övriga ingredienserna. Stek plättarna på låg värme i en stekpanna eller en plättlagg. Servera med turkisk yoghurt och färska bär.

Mina blev ganska ojämna men nästa gång tar jag fram plättlaggen.

#hilla #matprat #bananplättar #frukost #mellanmål #banan #ägg

Av Hilla - 11 november 2016 20:23

Jag befinner mig i Kalmar över helgen. Det blir mest jobb men en "fikalunch" hann jag iaf med på stan idag.

Konditori Fiesta hette stället. Jag valde att äta en vegetarisk paj och då ingick både bröd, smör, kaffe och en småkaka för 79 kronor.

Jag gillar riktiga konditorier där allt som erbjuds är bra bageribröd...

#matprat #hilla #Konditori #café #fika #fiesta #paj #kalmar

Av Hilla - 6 november 2016 19:09

Idag hade vi släkt och familj här på fika. Det var riktigt mysigt att tända ljus och mysa tillsammans...

Det bjöds på hembakt bröd med ost och brieost, chokladsnittar, bondkakor, kanelsnurror och prinsesstårta. De små bakelserna är banankaka med chokladglasyr och physalis.

#Fika #baka #hilla #matprat

Av Hilla - 3 november 2016 11:18

När man fyller år och får fina matpresenter...


Chaichoklad från Chocolate tree och truffelsalt från Maison pebeyre...

#choklad #chai #matprat #hilla #mat #salt #tryffelsalt

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards