Alla inlägg under oktober 2013

Av Hilla - 31 oktober 2013 10:29


Jag sitter just och njuter av en sports juice gjort på passionsfrukt, ananas och äpple och en varm toast med avocado, mozzarella och tomat. Skön musik och fin utsikt över startbanan på arlanda.


En avkopplande stund...


 


#juice #toast #arlanda

Av Hilla - 30 oktober 2013 09:00



Nu har jag varit ute och rest både privat (Berlin) och genom jobbet så det har inte blivit någon ordning på maten här hemma. Idag ska jag göra två maträtter som vi kan äta idag och ha som luncher i matlådor.


Bl a lagar jag köttfärssås...


 


I Berlin testade vi currywurst som vi tyckte var gott, vi åt även schnitzel och en kväll beställde vår tyske vän in en typiskt tysk drink till mig - Berliner weisse mit schuss. Klicka på länken om du vill veta vad det är...


 



Av Hilla - 28 oktober 2013 08:22


Mycket gott har vi ätit men jag har nog glömt att ta så många foton på maten. Här kommer två fikabilder iallafall...


#fika #berlin #resor #resa

Av Hilla - 24 oktober 2013 11:09


Vad är typisk Berlinsk mat?


Det har vi för avsikt att kolla upp snart.Kan det bli eisbein (fläsklägg),sur- och rödkål, korv eller schnitzel på menyn månne?


   


#mat #resa #resor #Berlin #Tyskland



Av Hilla - 21 oktober 2013 15:49


Jag lovade att ge dig recept på kall lax- och räkpaj som jag gjorde som förrätt i helgen...


Här hittar du receptet på kall lax- och räkpaj


Det här receptet hittade jag först på ett receptkort hos COOP för säkerligen 15 år sedan. Jag har gjort pajen vid ett flertal tillfälle och den är alltid lika uppskattad. Jag gillar att den kan förberedas och att den är så lätt att göra.


 

Av Hilla - 20 oktober 2013 11:00


Godmorgon kära matbloggsläsare!


Idag vaknar vi till en kylig morgon och utanför är det rimfrost på bilen, på äppelträdet och på schersminhäcken. Hm... Jag vet inte om jag är redo för det här med vinter och kyla riktigt ännu...


Igår hade vi iallafall varmt och gott både inomhus och inne i själen. Vi hade goda vänner här på en middagsbjudning och det blir som alltid med de här fyra vännerna roligt och mysigt. Jag hade gjort en riktigt höstig meny med en rejäl boeuf bourguignon som huvudrätt med timjanpotatis, rårörda lingon och inlagd gurka som tillbehör. Till förrätt hade jag gjort en kall lax- och räkpaj med löjrom på toppen (recept kommer en annan dag) och till efterrätt gjorde jag en smaskig äppeldessert i fina glas... Mmmm...


Både vi och våra gäster har barn som just kommit in i vuxenlivet och det är som alltid roligt att höra hur det går för "de små". Nån har just varit ute och rest, nån söker jobb, nån studerar, nån ska precis flytta hemifrån etc.


En av vännerna  hade nyligen varit på en konferens på ett ställe som lät så mysigt så det har jag fått lov att kolla upp på nätet och kanske kan det vara av allmänintresse också tänker jag. Här kan du kolla - klicka på länken: Konferens på Skogshem & Wijk


Själv blev jag lite sugen på att åka dit i december när julen står för dörren. Läget nära Stockholm med skärgården som utsikt skulle vara så fint att njuta av då. I år ska ju vår dotter och hennes tyske pojkvän komma hem till jul och då skulle det vara roligt att få visa upp något typiskt svenskt för dem. Kanske kan det bli en liten biltur till Stockholm och skärgården.


 


Nä, nu ska vi snart iväg till mina föräldrar. Min pappa och en systerdotter har nyligen fyllt år och det ska firas med en födelsedagsfika!!!



Av Hilla - 18 oktober 2013 08:45


4 portioner

4 äpplen (gärna svenska syrliga)

1 msk kanel

1 msk flytande honung

2 msk farinsocker

1 burk kesella ca 250 g

3 msk lemon curd

några krossade italienska mandelskorpor

rostade mandelspån


Skala och skär bort kärnhuset på äpplena och skär upp i skivor eller bitar. Koka äppelbitarna med kanel, flytande honung och farinsocker på låg värme i ca 3-5 minuter. Blanda kesella med lemon curd noga (för hand med t ex en gaffel).


Lägg äppelkompotten i botten på ett glas eller i en dessertskål. Lägg citronsmeten ovanpå och toppa med de krossade skorpsmulorna och allra överst toppas med de rostade mandelspånen...


Råkar du ha citronmeliss hemma så ser det ju snyggt ut på toppen...


 

#dessert #mat #recept #äpplen

Av Hilla - 17 oktober 2013 10:30


Ibland får jag sån lust att sätta händerna i deg och sätter då igång och bakar...


Enkelt matbröd

 

Kanelsnurror

 

För att göra en kanelsnurra delar du degen i två delar och kavlar ut varje degbit till en stor tunn fyrkant. Ha på fyllningen på halva degen och lägg sedan över den delen som du inte haft någon fyllning på. Skär degen i två cm tjocka strimlor. Ta sedan varje del och snurra den lite och slå en lätt knut så får du formen som den jag har på bilden.


#bullar #bröd #baka

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards