Alla inlägg under december 2012

Av Hilla - 30 december 2012 10:45


I år är det vår tur att laga huvudrätten till nyårsaftonens knytmiddag. Jag har bestämt mig för att göra Tore Wretmans lax med skagenröra. Jag har lagat den rätten tidigare så jag vet att det blir finfint! Till detta blir det en rejäl sallad och ugnsrostade delikatesspotatisar som jag vänder runt med flingsalt, olivolja och färsk bladspenat i en stor skål.


Receptet på laxrätten har jag hittat i min kokbok, Mat på Svenska av Caroline Hofberg.

 


Vad gör du på nyår?

Fest · Fisk · Recept
Av Hilla - 20 december 2012 11:14

Jag gör också ett gott och enkelt julgodis där bara fantasin sätter gränserna...


I år tar jag;


400 gram blockchoklad, 1 ljus och en mörk a´200g

russin

2 små snickers eller 1 stor

valnötter

mandlar


Flingsalt på toppen


Jag smälter choklad i vattenbad och hackar sedande övriga ingredienserna och blandar dem med den smälta chokladen. Klicka sedan ut som små kakor på bakplåtspapper och låt kallna. Förvara i en burk i kylskåpet.


 

Av Hilla - 20 december 2012 11:05


Det lackar mot jul och idag gör jag inlagd sill som jag sen ska använda till min goda currysill.


Inlagd sill;


1 rödlök

1 morot

5 cm purjolök

1 dl ättiksprit 12 %

2 dl strösocker

1 lagerblad

10 kryddpepparkorn

1 burk inläggningssill ca 400g


Skala och skiva löken och moroten. Skölj och skiva purjon. Koka upp 3 dl vatten med ättiksprit, socker, lagerblad och kryddpeppar. Låt lagen bli kall. Tillsätt grönsakerna.


Häll av och skölj sillfiléerna, skär dem i bitar och lägg dem i lagen. Låt sillen stå kallt i kylskåp i minst 2 dygn för att bli klar.


Currysill;


Blanda

2 dl gräddfil

1/2 dl majonnäs

1 1/2 msk curry

2 msk bostongurka

1/2 syrligt äpple

1/2 dl hackad gräslök

1/2 dl socker

Sillbitarna som du tidigare lagt in


Låt stå ca ett dygn i kylskåp.


 

Av Hilla - 16 december 2012 15:51


Ikväll blir det middag i Kiruna på Hotell Ferrums, Mommas steakhouse, tillsammans med kollegor. Ute är det -15 grader och mörkt nästan dygnet runt.


 


Kvalitén på maten varierar från gång till gång så jag hoppas på tur ikväll...

Av Hilla - 14 december 2012 08:01


Igår lagade jag en god vardagsrätt.


Jag hade köpt en burk Ricottasås från Barilla. Den värmde jag och tillförde lite tacosås medium, parmesanost och olivolja. Bredvid serverade jag stekt bacon i små bitar blandad med färsk bladspenat som också stekt upp lite lätt tillsammans med baconet. Färsk pasta serverades till det hela. Mmmm...


 

Av Hilla - 11 december 2012 08:28


Nu är det flera roliga tillställningar på gång hos oss.


* I december har vi en son som fyller 20 år och då ska vi ha släkten här på middag.Jag funderar på marinerat kallskuret tillsammans med paj, sallad och ett gott hembakt bröd.


* Sen är det knytkalaset på julafton där vi ansvarar för två sorters smaksatt hemgjord sill, rökt och gravad lax, kalvsyltan, pressyltan och risgrynsgröten.


* På nyårsafton är det dags för nästa knytkalas och då är det vi som står för huvudrätten. Jag har inte bestämt helt vilken rätt det ska bli än, men det tål att tänka på eftersom maten ska transporteras till våra vänner.


* I januari är det dotterns tur att fylla år (18 år). Då ska vi både ha kalas för släkten och för hennes vänner.


Det är alltid roligt med fest och anpassar man bara menyn och ambitionerna till den tid man har så brukar det gå bra!

 

Av Hilla - 4 december 2012 09:00


Har du provat pepparkakscookies? Gör inte det om du gillar att tjuvsmaka av degen när du bakar pepparkakor. Jag köpte iallafall nyligen en pepparkakscookie och den VAR god!


Pepparkakscookie hittar jag inte många recept på men hos Ingeborgs kök finns ett recept som kan vara värt att testa. Nästa gång jag ska baka till släktfika ska jag göra ett försök.


För övrigt känns namnet på kakan lite too much - lyssna - peppar-kaks-cookie. Nytt namn skulle kunna vara Julcookie??


 


Av Hilla - 2 december 2012 16:21


Idag lagar jag en klassisk gammal rätt till middag - fläskkarréstek i ugn. När jag var liten fick vi ofta plommonspäckad fläskkarré hemma hos min farmor och farfar.


Jag har bundit upp steken med steksnöre och kryddat runt om med salt, peppar och vitlök. Sen stekte jag köttet runt om i en stekpanna. Ugnen står på 175 grader och steken ska stå inne i ugnen tills innertemperaturen nått 85 grader (använd stektermometer). Till detta serverar jag ugnsstekta rotsaker, gelé och en gräddsås.


 


Hoppas det inte blir FÖR gott för då blir det inget kvar till veckans matlådor.


Tidigare idag bakade jag även pepparkakor. Det är alltid mysigt och julmusik är ett måste medans baket pågår...


 




  

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards