Alla inlägg under november 2012

Av Hilla - 30 november 2012 08:58


Jag köpte en julklapp till min svåger igår. Han älskar matlagning och att baka så det blev kokboken "Den franske bagaren" av Sebastien Boudet...


 


Nu hoppas jag bara att han inte läser min blogg...

Av Hilla - 26 november 2012 09:08


Igår tog vi en fika i Rosendalshallens nya thairestaurang/ café (Uppsala). I hallen finns tennis-banor bl a. Den som kom på vad restaurangens namn skulle vara borde vinna ett pris - det är så fyndigt.


Thaibreak


Jag har inte ätit något på Thai-break ännu men jag ser att många kunder köper thaimat där...


 

Den här bilden är inte tagen på restaurangen thaibreak...

Av Hilla - 23 november 2012 08:30


Idag tänker jag börja förbereda mig för advent. Jag ska baka saffransbröd och den känslan som det är med doften från köket är obetalbar.


 


Detta är en bild från ett tidigare år. I år tänkte jag baka bullar fyllda med mandelmassa och så ska jag lägga dem i fina bullformar som jag köpt av ett syskonbarn.


 


Här hittar du recept på saffransbullar med mandelmassa.

Av Hilla - 22 november 2012 09:02


Ikväll är jag bortbjuden till en fd studiekamrat. Vi har blivit lovade en mustig höstgryta - den perfekta maten en ruggig, mörk kväll i november...


Här hittar du ett recept på 7 mustiga grytor.


Annars har jag redan börjat fundera på vad vi ska bjuda på till nyår. Vi brukar fira tillsammans med tre andra familjer. Vi har alltid knyt och får olika arbetsuppgifter varje år. I år är det vår tur att stå för huvudrätten. Eftersom vi inte är hemma hos oss och eftersom det blir runt 15 personer till middag gäller det att hitta en smart rätt. Har du något bra förslag??


 

Min goda kycklinggryta...


Av Hilla - 20 november 2012 15:45


Jag fick ett presentkort på en bokhandel, av sonen, när jag fyllde år. Jag köpte en ny bok av Pernilla Wahlgren trots att jag vet att jag inte behöver fler kokböcker egentligen. Efter att ha sett henne baka hallonpaj på TV och efter att ha testat om det var så gott och enkelt som det såg ut så kunde jag bara inte motstå frestelsen att ställa in ännu en receptbok i kökshyllan...



 

Av Hilla - 19 november 2012 16:43


Trots att det är måndag så lagar jag soppa med tunnpannkakor idag. Vi festar till det lite extra med vispgrädde till pannkakorna.


Soppan heter Röd morotssoppa och klickar du på länken så hittar du receptet. Det allra bästa med soppan är att ingredienserna är sådana som man oftast har hemma som lök, morot, tomat, buljong och mjölk. Soppa på en spik skulle väl vara ännu enklare att laga men jag har inget bra recept på det.

   


 


Smaklig spis!



Av Hilla - 18 november 2012 11:30


Vi var på en härlig födelsedagsfest igår och bjöds på en riklig buffé!


Det var chilimarinerade laxspett, kycklingvingar, dubbelmarinerad oxfilé, räkröra, olika såser, sallader och fantastiskt gott bröd och ostar. Allt var så gott och jag önskar jag kunde få äta av allt det goda en gång till idag...

   


Idag ska vi hälsa på svärmor en stund och där bjuds vi alltid på mycket hembakt. Sju sorters kakor lyder ju den gamla devisen och den verkar svärmor ha anammat fullt ut...


 


Bakat · Fest
Av Hilla - 16 november 2012 17:45


Det har varit en skakig vecka på jobbet (flygbolag som du hört talas om) så fokus har inte legat på bloggen precis. Ikväll häller jag upp ett stort glas rödvin till middagen  because I´m worth it and because I need it!



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards