Alla inlägg under oktober 2012

Av Hilla - 29 oktober 2012 08:55


Jag gjorde nyligen en bärpaj som var fantastiskt god. Jag såg Pernilla Wahlgren på TV när hon gjorde just en sådan paj och naturligtvis var jag tvungen att testa. Alla som smakade blev väldigt förtjusta så jag tycker att detta var det perfekta receptet. Både enkelt och gott!!


Recept på Äppelpaj med vit choklad och mandelspån - Jag valde att göra pajen med färska jordgubbar istället för äpple.


Bilden är lånad från Pernilla Wahlgrens blogg. www.pernillawahlgren.se

 


Snart kommer Pernillas första kokbok och om alla recept är så bra som detta kommer jag nog att vilja HAAA!!

Av Hilla - 25 oktober 2012 08:01


Nu i helgen ska våra grannar komma över på middag...


Jag ska göra roulader av lövbiff som jag fyller med vitlöksost, soltorkade tomater och basilika. Till det kommer jag att göra hasselbackspotatis och en gräddsås...


  


Till efterrätt ska jag testa att göra Monika Ahlbergs hallon- och chokladpaj. Det ser både gott och enkelt ut - det gillar jag!




Av Hilla - 22 oktober 2012 11:51


Den här veckan blir jag borta en del hemifrån så igår kväll var jag riktigt huslig och lagade både köttfärssås och nötfärsbiffar. I biffarna stoppar jag finskurna soltorkade tomater, diverse kryddor, basilika och tärnad fetaost. Mums!


Då finns det lite mat till familjen när de kommer hem sent från jobb och skola. Har vi tur blir det någon matlåda över också...


 


Dottern var nyligen i Berlin för att se på Sverige - Tyskland i VM-kvalet i fotboll. Typisk tysk mat blev det innan matchen; currywurst und apfelschorle (Currykorv och bubblande äppeldricka).

Av Hilla - 19 oktober 2012 12:29


Jag tycker det är roligt att baka och fick sån lust att göra det, men så hade vi bara ett ägg i kylskåpet.


Då hittade jag ett recept på ettäggskaka och det var ju ingen dum idé. Sen blev det ändå vanliga mördegskakor, gaffelkakor. istället. Gaffelkakor kallas kakorna eftersom man gör små runda bollar av degen, lägger dem på en plåt och trycker till dem lite med en gaffel...


Snart har degen vilar klart i kylskåpet och familjen kan få njuta av nybakt till fredagsfikat.


 

Av Hilla - 16 oktober 2012 09:42


Idag blev det frukost sittande på en bänk på Arlanda. Vi steg upp tidigt för att skjutsa ut dottern till Arlanda. Hennes resa går till Berlin och lite turistande... sen till kvällen blir det VM-kvalmatch mellan Sverige och Berlin och dottern är där! Hon ska träffa en tysk kompis i Berlin och jag hoppas han tar henne till någon trevlig typisk tysk restaurng.


  



Av Hilla - 15 oktober 2012 11:47


Jag är i Malmö och börjar dagen med en mysfika på Espresso House på centralstationen. Det finns tre olika frukostalternativ som serveras fram till kl. 11 och det passar en skiftarbetare utmärkt då vi landade sent här igår kväll. En grov ostsmörgås med grönsaker och en cafe latte blev det för min del idag.


Hela centralen kokar av aktivitet. Tåg kommer och går och det finns en hel avdelning med restauranger och takeaway- ställen. Mycket mer än så här hinner jag inte med här i Malmö idag utan nu går snart färden vidare mot nya mål...


 

Av Hilla - 14 oktober 2012 13:00


Igår var vi på en stor 50-årsfest i en gammal fin f d prästgård (Stabbygården i Uppsala). Vi var nog runt sextio personer där.


Först bjöds vi på ett glas bubbel och lite försnack en trappa upp...


Sen bjöds det en god smörgås med en matjesröra till förrätt och till det serverades det öl och snaps. Till huvudrätt fick vi en stor buffé med hur mycket mat som helst. Efterrätten var kladdkaka med grädde...


Det hölls massor av tal och sånghäftet användes flitigt! Många av visorna var nya för mig så några av dem kommer jag att lägga ut här för dig som snart ska arrangera en stor fest!


 

Av Hilla - 11 oktober 2012 18:20


Idag kom jag hem rätt sent från jobbet och hade ingen aning om vad jag skulle laga till middag. Jag har inte varit hemma så mycket den här veckan...


Jag kikade in i kylen och kom på att en paj skulle kunna passa. Fyllningen blev broccoli, purjolök, blandsvamp (från frysen), bacon och sockerärtor och så naturligtvis den sedvanlig äggblandningen och riven ost.


Snart blir det dags att avnjuta pajen så får vi se om den blev god ;)


 


Tillägg; Så här efter middagen kan det konstateras att alla gillade pajen och att den gick åt som smör i solsken...

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards