Alla inlägg under juni 2012

Av Hilla - 11 juni 2012 11:21


Idag har jag bakat en stor tårtbotten till en tårta som vi ska servera på midsommar. Det är en bra bas för en jordgubbstårta med valfri fyllning och garnering. Vi kommer att ha vaniljkräm och lemon curd som fyllning och grädde och jordgubbar på toppen.


Kalastårta 25-30 bitar


Tårtbotten;


6 ägg

6 dl socker

2 dl hett vatten

6 dl vetemjöl

1 msk bakpulver


Smörj och bröa en mellanstor långpanna (25 x 35 cm) Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vattnet, lite i taget, mot slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i 175 graders ugnsvärme i nedre delen av ugnen ca 35 minuter. Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp.



 


Nu tar jag lite "sommarlov" och drar ner på matbloggandet. Vi ses senare hoppas jag...

Bakat · Fest · Recept
Av Hilla - 6 juni 2012 13:30


Det har blivit lite dåligt med updateringar här på sistone men vi har haft mycket att stå i kring sonens student. Nu är kalaset avklarat och allt har fungerat bra. Vi hade ca 50 gäster igår och det gick lysande trots att vädret inte kändes så stabilt. För säkerhets skull dukade vi inne men en del gäster valde ändå att ta plats på altanen.


På buffén fanns basturökt skinka, yakitorispett, varmrökt lax, pastasallad med bl a melon, jordgubbar och chevre, chevrepaj, mangosås, salsasås, nachos, rosenbröd, kex, ostar, vindruvor, kaffe och studenttårta.Drycker; rosévin, lättöl, starköl, cider, vatten och punsch till kaffet.


Nu dröjer det ett helt år tills det är dotterns tur att ta studenten...  

Av Hilla - 2 juni 2012 13:00


Nyligen var jag på Hildurs kök i Luleå och vädret var kanonfint...


Jag hade turen att hitta ett bord ute i solen och njöt av försommarvärmen. Det var inget större fel på stället men jag upplevde att servicen från tjejen i kassan var tafflig. När jag stått i kö en stund kom jag fram och undrade om de hade någon mat att erbjuda. Då skickade hon mig tillbaka till ingången, som var långt ifrån disken, för att läsa på en griffeltavla vad det fanns att beställa (typ 5-6 saker). De kunde ju även ha en mindre meny vid disken för dem som missat griffeltavlan. Sen var det bara att köa en gång till...


Jag beställde en latte och en surdegstoast med mozarella, parmaskinka och pesto. I matväg hade de annars inte mycket att erbjuda. Plättar, bakad potatis och mackor fanns det... Läget är iaf bra mitt i stan med en solig uteplats och går jag dit igen hoppas jag på ett bättre bemötande. Det är ändå det allra viktigaste!

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards